Thursday, March 26, 2009

Bekerja dibawah terik matahari dan didalam bilik berhawa dingin

Ramai yang akan menolak untuk bekerja berat dibawah terik matahari.Semua mengidamkan untuk bekerja di dalam bilik berhawa dingin di kerusi yang empuk.

Adakah korang perasan tentang perbezaan antara bekerja dibawah terik matahari dan didalam bilik berhawa dingin?Ramai yang akan menolak untuk bekerja berat dibawah terik matahari.Semua mengidamkan untuk bekerja di dalam bilik berhawa dingin di kerusi yang empuk.

Adakah korang perasan tentang perbezaan antara bekerja dibawah terik matahari dan didalam bilik berhawa dingin?

Jika difikirkan balik, bekerja dibawah panas matahari itu memang memenatkan tapi hasilnya memang berbaloi.Penatnya adalah dari segi fizikal. Sengal-sengal badan. Sapu minyak urut boleh hilang. Kepala pun tidak serabut sangat. Sebab itu, ramai indon-indon datang kesini untuk mecari rezeki. Duit yang mereka dapat boleh menampuh seluruh keluarganya dikampung.

Bekerja di bilik berhawa dingin pula memerlukan kita menggunakan otak kita untuk fokus kepada kerja. Untuk bekerja di pejabat, otak diperlukan untuk befikir. Banyak tenaga digunakan untuk befikir.Duduk didalam pejabat berjam-jam lamanya boleh membuatkan kepala menjadi tepu.Kadang-kadang stress boleh berlaku kerana tekanan kerja seperti dimarahi bos, kerja yang menimbun-nimbun dan sebagainya. Silap hari bulan boleh menjadi otak kita mereng(gila) kerana terlalu memikirkan sesuatu.Selain dari tekanan kerja, sangkut di trafik jam sebelum pergi kerja dan juga balik kerja.Masa untuk bersenam amat terhad.

Lain pula dengan bekerja dibawah matahari terik. Bekerja boleh dianggap bersenam kerana peluh akan keluar mencurah-curah. Stress kurang berlaku. Keburukannya adalah efek dari cahaya matahari, bahaya pun kadang-kadang berlaku.

Oleh itu, mana satu korang rasa lebih bagus? Tepuk dada tanya selera masing-masing. Kehidupan yang baik tidak semestinya dari kesenangan yang kita kecapi, apa yang penting adalah kita ikhlas dengan apa jua yang kita lakukan. Rezeki yang halal ada dimana-mana.

p/s : just for sharing....

4 comments:

  1. momot ni rajin mjlankn ujikaji la..bagos btol.*clapclap*

    ReplyDelete
  2. nisa teruja ke 2?haha.
    kalo aku,aku prefer keje yg ade dua2 elemen 2...di bwh terik matahari n dlm blik ekon...keje ape ek?hehe.

    ReplyDelete
  3. haha..fahmi jelez..
    :P..bwekkk.

    keje pe cmtu ye?
    hmm..keje sndri kot..hihihi..

    ReplyDelete